Positieve feedback geven die blijft hangen – 5 tips

Positieve feedback is cruciaal voor de sfeer en motivatie van je team

Jij weet als leidinggevende hopelijk al dat vrijdag 1 maart uitgeroepen is tot ‘complimentendag’. Een dag die is ontstaan omdat we de mensen rondom ons, en vooral de mensen in ons team, te weinig positieve feedback geven. Nochtans is die positieve feedback cruciaal om een goede sfeer binnen je team te creëren en de motivatie te verhogen. Onderzoek van het Europees Sociaal Fonds leert dat 95% van alle werknemers waardering van een leidinggevende zeer belangrijk vindt. En die waardering zorgt voor meer motivatie! Hoe doe je dat nu, positieve feedback geven? Ik geef jou 5 tips!

Positieve feedback is oprecht, specifiek en binnen de juiste context

Het geven van positieve feedback is een kunst. En feedback geven kan je leren. Met deze 5 tips word jij de koning van de feedback!

  • Oprecht: Het spreekt voor zich dat je enkel positieve feedback geeft  die je ook echt meent. Denk aan jezelf; jij voelt het wellicht ook snel aan als je positieve feedback ontvangt die niet oprecht is.
  • Spontaan: Als je iets positiefs waarneemt, spreek dat dan ook onmiddellijk uit! Heb je het moeilijk met die spontaniteit? Dan kan je uiteraard je positieve feedback voorbereiden (bv. tijdens een evaluatie moment). Zorg er in dat geval dan wel voor dat je het niet overbrengt alsof je het uit je hoofd hebt geleerd. Want dat kan, zoals gezegd, minder oprecht overkomen.
  • Concreet: Maak je positieve feedback ook zo specifiek en concreet mogelijk. Ik geef een voorbeeld. Je kan zeggen: ‘dat heb je goed gedaan!’. Maar wat heeft je teamlid dan precies zo goed gedaan? Was het zijn/haar aanpak, of communicatie? Of bedoelde je het enthousiasme? Maak het concreter, en zeg beter ‘tijdens project X heb je het probleem met klant Y goed aangepakt door je transparantie communicatie!’.
  • Context: Hou rekening met de context waarin je positieve feedback geeft. Want positieve feedback geven gebeurt op de goede manier en op het juiste moment. En die context hangt ook af van de relatie die je hebt met de ontvanger van jouw positieve feedback. Je collega een compliment geven over zijn spierballen tijdens een directievergadering wordt zelden geapprecieerd. Heb je een goede band met die collega, dan kan je dat compliment gerust wel geven tijdens jullie wekelijkse looptraining. It’s all about the context.
  • Verwacht niets: Geef geen positieve feedback aan je collega omdat je net iets nodig hebt van die persoon. Jij hebt het misschien zelf ook al voorgehad. Je baas komt binnen en vertelt je hoe goed je een project hebt afgerond. Oh, en trouwens, ik heb nog een vervelende vraag. Kan je dat rapport nog tegen vanavond naar me doorsturen? Niet leuk. Ik zei het al, op die manier komt jouw positieve feedback niet oprecht en spontaan over. 

Geef ook niet te vaak positieve feedback

Wat is de ideale frequentie om positieve feedback te geven? Tja, die vraag is moeilijk te beantwoorden. Het belangrijkste is uiteraard dat jouw positieve feedback steeds spontaan en gemeend blijft. Iemand dagelijks op hetzelfde tijdstip positieve feedback geven komt nauwelijks over als spontaan en gemeend. Geef vooral feedback op het moment dat jou iets positiefs opvalt. Alleen dan zal het niet geforceerd voelen voor jezelf en voor de ontvanger!

Wat vind jij er allemaal van?

Wil jij leren hoe je beter kan communiceren met je team? Of wil jij leren omgaan met feedback die je zelf ontvangt?

Als je onmiddellijk zelf aan de slag wil, download dan ons e-book over communicatie. Of neem contact op met ons! Dan bekijken we samen hoe we de communicatie binnen jouw bedrijf kunnen verbeteren.

Je mag ons uiteraard ook positieve feedback geven via mail of in een reactie op dit artikel. Want wie houdt daar niet van..? Wij alvast wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *