De 3 grootste bekommernissen van ondernemers tijdens Corona

Onduidelijkheid is het woord dat deze periode het beste omschrijft. We zijn als mens een kuddedier en we zijn zo hard op zoek naar een duidelijke stroom van informatie. Wat mag wel en niet meer? Wat zal er nog komen? Hoe moeten we ons gedragen? Hoe gaan we dat allemaal oplossen?

Er spelen zoveel vragen dat het bijna onmogelijk is om er eenzijdig en duidelijk op te antwoorden. En dat maakt ons allemaal onrustig? Het ‘niet weten’ geeft stress.

Vorige week had ik een heel interessant panelgesprek met 12 ondernemers. Het viel me op dat er op diverse manieren met deze crisis wordt omgegaan. De ene was al volledig voorbereid op telewerken en de andere totaal niet. Sommige hadden mensen op technische werkeloosheid moeten plaatsen en anderen konden doorwerken.

De uitdagingen waren heel sector gebonden en iedereen ging er op een unieke manier mee om. Ik geef jullie graag de 3 belangrijkste topics mee die werden besproken, ter inspiratie.

1. Het vertrouwen hebben om medewerkers van thuis uit te laten werken

Voor de ondernemers die hier volledig op voorbereid waren, loopt dat heel vlot. Medewerkers houden zich aan de deadlines. Er is wel enige flexibiliteit nodig qua werkuren. Want zoals we weten, moeten onze medewerkers kunnen toveren. Ze nemen zowel de rol van medewerker, mama of papa en leraar op zich, en dat blijkt een hele uitdaging. 

Andere ondernemers botsen toch tegen een zeker wantrouwen, want niet elke medewerker houdt zich aan de afspraken. Het is lastig om hen te motiveren om hun zaken af te werken of op te volgen.  

Ik denk dat het nu cruciaal is om heel duidelijke afspraken te maken. Durf als zaakvoerder aan te geven wat er dient te gebeuren en wat de consequenties zijn wanneer de zaken niet opgevolgd worden. Feedback geven is nu heel belangrijk. Motiveren en tegelijkertijd ook streng zijn. Het is een moeilijke dans maar wel een noodzakelijke.

2. Als ondernemer positief blijven in deze periode

Als zaakvoerder is het nu essentieel om jouw medewerkers op de hoogte te houden. Benoem de zaken zoals ze zijn. Het is voor iedereen nu héél erg belangrijk om in verbinding te zijn. Dus stuur wekelijks een mailtje uit met de nieuwe maatregelen of beslissingen. Neem eens persoonlijk contact op met je mensen. 

Er is niets erger dan een kapitein die zijn schip verlaat en het zelf niet meer weet. Dus neem het roer in handen. Ook al weet je het zelf niet, benoem dat dan ook.  Blijf positief door in verbinding te gaan. Het hoeft geen ‘Good news show’ te zijn. Gewoon iets van jou laten horen, ook al gaat het even niet goed. 

3. Het bepalen van doelen na deze crisis

Hoe kan je als ondernemer nu doelen gaan bepalen en realiseren? Door de onduidelijkheid is het een hele uitdaging. Want de doelen die vandaag gelden, zijn morgen misschien niet meer mogelijk.

We hebben geen glazen bol en we weten niet hoe het ondernemerslandschap er zal uitzien na de crisis. Gaat iedereen terug aan de slag kunnen? Hoe snel zal de economie terug opstarten? Welke sectoren zijn het hardst getroffen? Wat zijn de gevolgen op mijn business? Een hele reeks van vraagstukken waar we nu geen pasklaar antwoord op hebben.

Veel ondernemers geven aan dat ze van week tot week leven. De maatregelen die vrijgegeven worden, zijn een richtlijn om nieuwe doelen te formuleren. Maar elke week wordt er geëvalueerd wat er moet bijgesteld worden. Daarom is het zo belangrijk om in communicatie te blijven gaan met jouw medewerkers. Houd je mensen op de hoogte en communiceer duidelijk wat de spelregels zijn en wat je van hen verwacht.

Samengevat: Blijf communiceren en stay safe!

Wil jij graag een klankbord over deze topics?

Wil jij een betere leidinggevende zijn? Ben je op zoek naar antwoorden over communicatie en leiderschap tijdens en na Corona? Neem contact op met ons.

Zelf je bedenkingen of ervaringen delen? Vertel het ons in een reactie op deze blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *