Eigenwaarde
Eigenwaarde: hoe vertaal ik dat in mijn bedrijf?
Je start je eigen business op, je ontwikkelt een ongelooflijk product of dienst waar iedereen wild enthousiast over is, je marketing zit helemaal top en je staat te springen om de wereld te vertellen wat jij te bieden hebt.
En dan komt het. Het moment waarop je meegeeft wat de prijs is voor jouw dienst of product. Er flitsen honderd gedachten door jouw hoofd, je begint heen & weer te draaien, je gaat er zelfs van stotteren. Je spreekt de prijs uit maar non-verbaal geef je mee dat je er eigenlijk zelf mee worstelt. En dan zeg je maar snel: ‘Ik kan wel nog iets aan de prijs doen. Het ligt nog niet helemaal vast’. Hoe geloofwaardig kom je dan over…
Het is een worsteling waar veel ondernemers mee geconfronteerd worden. Je eigenwaarde vertalen in exacte euro’s. De uren arbeid en ontwikkeling die jij wil vertaald zien in wat je te bieden hebt. Uiteraard geloof je in jezelf en jouw product. Anders zou je ook niet gestart zijn met jouw onderneming. En toch is er een zekere schroom wanneer we het over centen hebben. Bij producten kan je nog min of meer de prijs laten afhangen van de kostprijs van jouw product. Bij diensten wordt het al helemaal koffiedik kijken.
Ik herinner me nog als ik startte met mijn coaching, hoe lastig ik het vond om uit te spreken hoeveel een sessie koste. Het was precies of ik betaald werd om een uur te babbelen.
Heel veel ‘vrienden’ kwamen langs om over hun problemen te spreken en dan was ik de brave coach die hen verder hielp. Na een gezellige avond gingen ze opgelucht naar huis en bleef ik achter met een wrang gevoel. Want was dit nu een vriendenbezoek of gewoon een gratis consultatie. Op een bepaald moment heb ik deze vriendenbezoeken begrensd door te zeggen dat het een coachinggesprek zou zijn waar ik een vergoeding voor vroeg. Er gebeurden twee dingen: een heel aantal vrienden hadden plots geen problemen meer en heel aantal vond me arrogant en dus geen vriendin meer. Eerste les in het bepalen van jouw eigenwaarde.
Een tweede les is: wanneer is jouw expertise groot genoeg om jezelf als volwaardig te zien en daar tegenover een bedrag in euro’s te zetten.
De eerste jaren hield ik ‘bewust’ mijn tarief wat lager want ik had nog niet voldoende kennis & expertise. Maar wanneer weet je genoeg? Wanneer mag jij geld gaan vragen?
Uit angst voor de reacties van anderen, heb ik mezelf jaren veel te klein gehouden. Ik durfde geen hoge bedragen uitspreken want wat zouden mijn klanten wel niet van mij denken! Dat ik naast mijn schoenen loop? Dat ik arrogant ben? Dat ik een dure vogel ben en eigenlijk maar iets doe? Mensen gaan toch geen geld betalen voor mijn coaching?
Al deze beperkende overtuigingen hebben ervoor gezorgd dat ik onder mijn waarde presteerde. Ik geloofde zelf niet wat ik waard was. Ik geloofde zelf niet in mijn eigen kunnen. En bewust & onbewust hield ik mezelf dus heel klein. Door een laag tarief aan te houden, minimaliseerde ik mijn eigen kunnen. Diep van binnen wist ik wel dat het niet klopte en dat ik te weinig vroeg. De angst om voluit te gaan voor mijn eigenwaarde hield me tegen om te groeien in mijn eigen zaak.
En dan begint er iets te dagen. Het verlangen om uit je comfortzone te stappen om jezelf die schop onder je kont te geven. Klanten die jou de boodschap geven veel te goedkoop te zijn. Iemand die jou meegeeft dat een waardevolle dienst best wel waarde heeft. Dat goedkoop niet gelijk is aan beste koop. Je brengt jouw expertise, kennis en ervaring is kaart. Je wordt je bewust van wat jouw capaciteiten en fundamenteel begin je te geloven dat je een meerwaarde biedt. Dat moment is cruciaal om je eigenwaarde in je bedrijf te gaan bepalen.
Geloven in jezelf en jouw business zorgen voor een wereld van verschil. Als jij niet overtuigd bent van jouw meerwaarde dan ga je dat nooit aan jouw klant kunnen meegeven. Door te geloven in jezelf, straal je een andere energie uit. En dat wordt opgepikt door jouw klanten. Het gaat er niet om de duurste te zijn. Het gaat erom hoeveel jij waard bent en waar jij voor staat. Welke meerwaarde bied jij en hoe help jij jouw klant. Als je daar een faire prijs tegenover zet dan zijn alle partijen gelijkwaardig behandeld.